Hier vind je alle praktische informatie over de werking van ons speelplein.
Dagindeling | Activiteiten | Planningen | Wie is het
Dagindeling
Een dag op de Speelmicroob ziet er als volgt uit :
8.00u | De deuren gaan open, de inschrijver gaat aan de slag |
Start vooropvang (toezicht door animatoren) - Vrij spel | |
8.30u | Alle animatoren zijn aanwezig en starten de voorbereiding van de dag |
9.30u | Ochtendtoneel |
Start blok 1 | |
10.30u | Tienuurtje |
Start blok 2 | |
12.00u | Middageten |
Middagpauze - Vrij spel | |
13.30u | Middagtoneel |
Start hoeken | |
14.30u - 15.30u | Vieruurtjesbar |
15.30u | Afronden en opruimen van de hoeken |
16.00u | Opruimen van de lokalen en het terrein |
Start naopvang (toezicht door animatoren) - Vrij spel | |
16.30u | Vergadering met de animatoren |
17.00u | We sluiten de deuren |
Activiteiten
Blokken
Elke ochtend zijn er 2 blokken.
Voor elke leeftijdsgroep zijn er activiteiten, de vrije animatoren kunnen ingezet worden om mee te spelen met de kinderen of om een activiteit te ondersteunen, zij zijn "vlieg".
Kinderen zijn niet verplicht om mee te doen, het is echter aan de animatoren om de activiteit en de aankondiging ervan zo aantrekkelijk te maken dat de kinderen zin krijgen om mee te doen. Kinderen moeten ook aangemoedigd worden om een activiteit te kiezen.
10-uurtje
Op het einde van blok 1 wordt met een muziekje het 10-uurtje aangekondigd.
Kinderen verzamelen aan hun podium en krijgen een stukje fruit.
Daarna worden de activiteiten voor blok 2 voorgesteld en kunnen deze van start gaan.
Middageten
Als het muziekje voor het middageten klinkt mogen de kinderen hun eten halen en verzamelen op de afgesproken plaats.
Kinderen die dit wensen krijgen een bekertje (fris)drank naar keuze.
Animatoren zetten zich tussen de kinderen, zorgen dat het rustig blijft en dat iedereen flink eet.
Kinderen die klaar zijn mogen na toestemming van een animator gaan spelen.
Hoeken
Tijdens de namiddag worden er hoeken voorzien voor alle leeftijdsgroepen, het open speelaanbod.
Kinderen kunnen zelf kiezen wat ze doen, en indien ze dit beu zijn ergens anders mee gaan spelen.
Er zijn mogelijk ook "speelanimatoren" of "players" tijdens de hoeken. Deze animatoren lopen rond en spelen spontaan mee.
Vieruurtjesbar
Elke namiddag gaat er tussen de hoeken een vieruurtjesbar open die wordt uitgebaat door één of twee animatoren.
Zij krijgen hiervoor na de middag opbouwtijd om er iets leuks van te maken.
Het doel is om kinderen zelf te laten kiezen wanneer ze hun vieruurtje opeten én dat ze dit op een leuke en originele manier krijgen.
De locatie van de bar wordt vermeld tijdens het middagpodium.
Vrij spel - Toezicht
Op de momenten dat er geen activiteiten bezig zijn kunnen de kinderen vrij spelen.
Animatoren houden actief toezicht op heel het terrein, ook op de plaatsen die minder in het zicht liggen (het kasteel, de beek, de zandbak, ...), spelen mee en geven indien nodig speelimpulsen.
Toneel
Voor het aankondigen van de activiteiten is er telkens een ludiek toneel waarbij het dagthema centraal staat.
Wie niet ingepland is in het toneel houdt toezicht tussen de kinderen en zorgt dat het rustig blijft.
Vergadering
Op het einde van de dag is er een vergadering met alle vrije animatoren, geleid door de hoofdanimatoren.
Het verloop van de dag wordt besproken.
De planning voor de volgende dag wordt overlopen zodat iedereen weet wat er te gebeuren staat.
Planningen
Voor een goede en evenwichtige week wordt er van animatoren, stagiairs en inlopers verwacht dat ze op de afgesproken datum planningen bezorgen aan hun hoofdanimator.
Animatoren en stagiairs werken 6 planningen uit, inlopers bezorgen er 3.
De hoofdanimator zal een keuze maken uit de beschikbare planningen en deze in het weekschema plaatsen.
Planningsdocumenten kan je downloaden of je kan je activiteiten ook online bezorgen.
Wacht niet tot het laatste moment om je planningen te bezorgen, zo is er nog tijd om aanpassingen te doen waar nodig.
Vraag gerust hulp als je vragen of twijfels hebt.
Wie is het
Starter
Een starter is minstens 15 jaar, heeft nog geen cursus gevolgd maar komt kennismaken met het speelplein.
Deze wordt ter ondersteuning ingeschakeld bij de activiteiten en het toezicht, planningen of voorbereidingen maken is niet nodig.
Inloper
Wie de cursus animator heeft gevolgd en stage wil lopen, begint met een inloopweek. Zo kan de stage aangevat worden met de nodige kennis over de werking.
Er wordt verwacht dat er al 3 planningen worden gemaakt.
Stagiair Animator
Na de inloopweek is het tijd voor het echte werk.
Gedurende een stage van 2 weken, al dan niet opeenvolgend of tijdens dezelfde vakantieperiode, leert de stagiair de kneepjes van het vak.
Per stageweek moeten er 6 planningen uitgewerkt worden.
Animator
Wie het attest "animator in het jeugdwerk" op zak heeft kan aan de slag als animator.
Ook nu worden er 6 planningen per week verwacht.
Stagiair Hoofdanimator
Met voldoende ervaring als animator kan het traject tot hoofdanimator aangevat worden.
Na het volgen van de cursus hoofdanimator volgt de stage op het speelplein.
Hoofdanimator
Met het attest "hoofdanimator in het jeugdwerk" in het bezit kan je als hoofdanimator aan het werk.
Hoofdanimatoren staan in voor een vlot dagverloop en maken de dag- en weekplanning.
Zij coachen, begeleiden, ondersteunen en evalueren de animatoren, stagiairs, inlopers en starters.
Inschrijver
De inschrijver is 's ochtends aanwezig vanaf de opening, registreert de aanwezigheden, doet inschrijvingen voor de uitstappen en schrijft kinderen uit bij het afhalen.
Doorheen de dag neemt deze allerlei praktische taken op zich.
Het volgen van een cursus of in het bezit zijn van een attest is niet nodig.
Inclusieanimator
Er is geen vaste inclusieanimator, per week wordt er één animator aangeduid die deze taak op zich neemt. Deze licht de andere animatoren in over mogelijke aandachtspunten en specifieke aanpak bij bepaalde kinderen.
Coördinator
De algemene organisatie van de werking is in handen van de coördinator, je kan er met al je vragen terecht.